#خلاصه_کتاب:  تولید علم و علوم انسانی 

از دکتر #ابراهیم_فیاض

بخش سوم: مردم شناسی دینی فلسفه


فلسفه = دانشی بشری = تنشیم کننده دیگر دانش‌های بشر —» روش = منطق

فلسفه = محتوا / منطق = صورت —» نسبت فلسفه به بقیقه علوم بشری = نسبت منطق با فلسفه

دانش‌های بشری = محتوا / فلسفه صورت


مذهب —» جهان پدیداری (جهان‌بینی) —» تولید معنا

معنا در ذهن = تولید مفهوم —» چهارچوب بندی مفاهیم با فلسفه

—» فسلفه تابعی از دین / تنظبم کننده دین و دیگر دانش‌ها




تنظیم مذهب / دانش / فلسفه —» مردم شناسی دینی فلسفه

—» متاثر از فرهنگ —-» هر فرهنگ منطق حاکم بر خود را دارد —» فلسفه متفاوت دارد

محدود شدن فرهنگ‌ بوسیله فرهنگ غالب = ایجاد شائبه وجود منطق و فلسفه واحد


فسلفه غرب یکی از چند فسلفه —» از منظر کلام اسلامی = شرک صفاتی —» حاصل جدا شدن صفات الهی از ذات الهی (تکثرگرائی صفات / استقلال صفات از ذات)



پیش از زرتشت —» شرک ذاتی —» رودخانه / آتش و = خداوند

پس از زرتش —» شرک صفاتی —» انسان = تجلی صفات الهی —» رخنه در کلام یهود / خدایان و رب النوع یونان و .



شرک صفاتی —» شرک افعالی —» امانیسم = همه کاره و فعال مایشاء بودن انسان

—» ید الله مغلوله —-» مدرنیسم ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس» = جدایی دین از ت —» تجلی در رهبران قبائل و اشراف


در ایران برخود با این فلسفه (شرک صفاتی و افعالی) —-» توحید سه گانه (ذاتی / صفاتی/ افعالی)



فلسفه در ایران با کمک عرفان از کثرت به وحد رسید و در وحدت کثرت را حفظ کرد



کثرت گرایی فلسفی در غرب

* ذهن خود بنیاد—» فردی = برگزیدگی فرد

* قومیت گرایی—» برگزیدگی قومی (یهمود بر دیگران / یونان بر قوم بربر)—» یک قپم = تجلیی صفات الهی


کثرت گرایی فلسفی در غرب —» تاریخ سازی قومی (توضیح نقش بی‌بدیل یک قوم در تاریخ) = هگل و قوم ژٰرمن —» ایجاد جنگ در بطن فلسفه —» مخالفت با جنگ در فلسفه = کثرت‌گرایی بدون وحدت در علوم انسانی  = پوپر 


کثرت در وحدت / وحدت در کثرت

* جلوگیری از وحدت گرائی افراطی (یهودیان و مسیحیان)

* جلوگیزی از کثرت بدون وحدت (ملی‌گرائی افراطی)


—» صلح طلبی جهانی —» تجلی در ظهور امام زمان (عج)


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها